Når den nye Femern-forbindelse står klar, kræver det også en del af resten af infrastrukturen – både for vej- og jernbaneforbindelserne på begge sider. Derfor har der også været en række forbedringer, som skal være klar inden byggeriet af selve forbindelsen er færdig. Banedanmark, som er bygherre på deres egen del af forbedringen af infrastrukturen, og COWI, som er rådgiver, har i samarbejde med MJ Ericsson stået for totalentreprisen. Men ikke alle dele af totalentreprisen har været en standardopgave.

Et af de steder, hvor KW Betonteknik’s ekspertiser har været i brug, var ved den nylige støbning af brodækket på en ny jernbanebro i Eskilstrup på Falster. Broen er kompleks i den forstand, at den krydser Sørup Å, og er udført i med kompliceret armering og in-situ-støbning af betonhammer, kantbjælker med spændarmering og brodæk. Vi har stået for at støbe in-situ betonen, og som man kan se af billederne fra støbningen, så har vi haft fat i den mere håndværksmæssige del af betonstøbningens mange facetter. Så bliver det simpelthen ikke bedre for os, for vi elsker beton – især i underlige vinkler, faconer og materialer.